My Dream

welcome

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

Meniti Kejayaan


Part 1
Tiada jalan mudah untuk mencapai kesenangan di dunia ini. Begitulah kata-kata pengenalan yang dapat saya perolehi daripada seseorang yang sudah mencapai tahap 'enjoy time' dalam hidupnya. Beliau adalah En.Loh Khiong Foh yang begitu mudah untuk berkongsi pengalaman hidup meskipun beliau adalah seorang yang silence billionare. Mungkin tidak ramai yang tahu tentang beliau tetapi di daerah kelahirannya beliau sememangnya amat dikenali di kalangan masyarakat perniagaan kaum cina. Pernah tidak berapa lama yang lalu, saya telah mengunjungi beliau di Pekan Tamparuli atas urusan perniagaan yang kecil-kecilan dengan beliau. saya sampai di sana sekitar jam 7 malam walaupun saya telah berjanji hendak menemui beliau pada jam 6 petangnya. pada mulanya saya agak risau juga kerana sudah terlewat dalam temujanji itu. Namun kerisauan itu hampir lenyap takkala ketibaan saya pada waktu itu beliau sambut dengan penuh mesra dan layanan yang tidak pernah saya terima daripada seseorang sebelum ini. Dalam pertemuan yang singkat itu, beliau membawa saya menjamu selera di sebuah restoran cina yang sangat padat dengan pelanggan. ketika kami masuk di ruangan dalam restoran itu semua orang melihat kearah saya tetapi saya tidak hiraukan situasi itu meskipun timbul banyak persoalan dalam benak fikiran saya. Ketika En. Loh pergi ke tandas restoran itu, tiba-tiba ada seorang costumer menegur saya dan bertanya apakah hubungan kami. Dengan pantas maka saya menyatakan bahawa kami cuma kawan biasa saja. Tanpa ditanya, costumer itu menyatakan bahawa En. Loh merupakan seorang tokoh perniagaan di pekan ini. Rupa-rupanya, restoran tempat kami menjamu selera itu juga milik beliau dan terdapat beberapa buah kedai lagi di pekan itu. Sebenarnya saya tidak menyangka bahawa restoran itu adalah milik beliau. Selepas kami makan maka beliau membawa saya ke rumah beliau yang berada di atas sebuah bangunan yang juga miliknya di mana BSN telah pun beroperasi di situ sejak 18 tahun yang lalu. Di rumahnya kami juga bercerita-cerita dan saling mengenal. Selepas itu, maka saya pun balik ke Kota Marudu dengan beribu-ribu persoalan di minda yang menganalisis kejayaan En. Loh dalam bidang hartanah.
Part II akan menyusul..

1 comments:

SURUPU said...

Menurut teori Gagne pembelajaran dikatakan berlaku apabila insan itu melaluinya secara berperingkat-peringkat. ini bererti tuan telah belajar satu tingkat pembelajaran yang akan membawa kejayaan pada masa depan. kosa kata ini mungkin berguna ' Tak mau apa-apa, jangan buat apa-apa'