My Dream

welcome

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

DI MANA PROFESIONALISME PEGAWAI POLIS?


Di Malaysia ini, semua rakyat merasa selamat kerana adanya Institusi Keselamatan yang menjadi sandaran apabila berlakunya masalah jenayah. Saya percaya bahawa semua warganegara di Malaysia ini masih lagi yakin dan percaya dengan tahap kredibiliti polis dalam soal menjaga keselamatan mereka walau di mana pun berada. Sebab itu, semua yang menghadapi masalah akan datang ke balai polis untuk membuat aduan mengenai masalah yang mereka hadapi.

Beberapa minggu yang lalu saya telah terbaca satu artikel di dalam laman web Sabahdaily yang bertajuk Polis Sabah Semakin Kurang Ajar. Namun Saya tidak akan mengulas lanjut kandungan cerita dalam artikel itu kerana umum mengetahui bahawa isu tersebut sedikit sebanyak telah mencemarkan nama baik pasukan polis Sabah secara keseluruhannya. Memadailah jika saya katakan bahawa isu tersebut adalah seperti pepatah melayu kerana nila setitik rosak susu sebelanga kerana hanya disebabkan angkara seorang pegawai polis berpangkat inspektor yang perasan hebat maka semua pasukan polis Sabah juga turut terlibat sama. Sebagai seorang keluarga kepada salah seorang anggota pasukan polis Sabah saya turut dapat merasakan bagaimana kecewanya mereka apabila terbitnya artikel seumpama itu.

Sejauh mana kebenaran cerita dalam artikel itu memang sangat sukar untuk dipastikan. Walau bagaimana pun, masakan daun bergoyang kalau bukan ditiup angin. Sebenarnya saya sedikit meragui akan peristiwa yang berlaku dalam artikel itu sebelum ini namun keraguan saya itu telah terhakis sepenuhnya pada pagi cuti Good Friday yang lepas. Rupanya memang benar dakwaan sesetengah orang bahawa sesetengah anggota polis memang tidak langsung bersikap profesional kepada orang awam.

Pada pagi hari jumaat yang lepas saya bergegas ke Balai Polis Daerah Tuaran untuk melaporkan kes kehilangan beberapa barang berharga yang saya hadapi ketika berhenti rehat (mengantuk) di tepi jalan Tuaran pada sekitar jam 2 hingga 5 pagi. Saya sampai ke IPD Tuaran kira-kira jam 7 pagi selepas saya mendapati kehilangan semua barang-barang tersebut di dalam kereta. Walau bagaimana pun, saya terkejut dan hampir tidak mempercayai dengan layanan yang saya terima oleh beberapa anggota dan pegawai polis yang bertugas ketika itu. Niat saya untuk melaporkan kes itu dengan cepat kerana saya perlu balik ke Kota Marudu bagi menghadiri acara paskah telah terganggu akibat sikap polis-polis disitu yang menganggap dan mengsyaki saya pula membuat-buat cerita dan membuat laporan palsu. Lebih menyakitkan hati, salah seorang pegawai yang berpangkat inspektor dengan keras berkata bahawa dia langsung tidak percaya dengan apa yang saya hadapi dan malah ketika dalam perjalanan melawat tempat kejadian itu dia mengatakan bahawa saya telah menyusahkan polis.. alalalala, ketara benarlah bahawa sikap polis tersebut menampakkan tiada langsung sikap tanggungjawab terhadap bidang kerja yang dia sedang ceburi. Akibat dari sikap para polis tersebut maka saya hanya selesai membuat laporan polis pada jam 10 lebih. Saya pun balik ke Kota Marudu dengan perasaan yang penuh kecewa bukan kerana kehilangan barang-barang berharga tersebut tetapi teramat kecewa dengan perwatakan dan sikap polis-polis yang bertugas di IPD Tuaran pada pagi itu.

Justeru, berbalik kepada artikel yang dimuatkan dalam Sabahdaily tersebut serta apa yang telah saya hadapi baru-baru ini maka benarlah dakwaan sesetengah orang bahawa masih terdapat segelintir anggota polis (bukan semua) yang tidak menitikberatkan soal perlunya melayan semua orang dengan mesra melainkan orang tersebut adalah seorang penjenayah besar. Saya faham, tugas polis memerlukan ketegasan namun biarlah ketegasan itu kena pada tempatnya.

1 comments:

Unknown said...

Balai Polis Tuaran adalah balai polis yang paling buruk layanan dia.Sedihnya ada balai polis macam ni di sabah..