My Dream

welcome

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

SUATU PRESPEKTIF POLITIK

Dua tahun sudah berlalu namun suasana politik negara kita masih panas. Rakyat Malaysia masih dibuai serta dihidangkan oleh pelbagai karenah politik yang semakin garang. Muktahir ini pun, pelbagai desas desus, spekulasi dan realiti politik telah berlaku. Ianya semakin menampakkan ciri-ciri tahun harimau yang dipercayai oleh kaum cina sebagai tahun yang amat mencabar, penuh persaingan dan penuh dramatik.

Sejak peristiwa tsunami politik 2008 yang menggoncangkan negara, masyarakat umumnya memang sedar akan perjalanan politik dan masa depan negara ini sememangnya akan melalui saat-saat yang sukar dan suram serta penuh mendebarkan. Jangka waktu dua tahun sejak PRU ke 12 yang lalu bukanlah satu tempoh yang amat panjang namun disebalik masa itu kita telah melihat berbagai-bagai peristiwa politik yang berlaku dan situasi ini membuatkan semua rakyat Malaysia seakan-akan bingung,keliru dan tidak faham dengan apa yang terjadi dalam negara kita ini.

Sedar atau tidak tetapi penulis berpendapat bahawa setiap isu bukan politik dalam negara kita akan lebih mudah terdedah untuk dipolitikkan oleh semua penggerak politik dalam usaha mengekalkan survival. Dalam keadaan negara kita yang ada sekarang ini semua isu tidak kiralah soal ekonomi, sosial, agama, hubungan antarabangsa, isu persekitaran, pendidikan, perayaan ataupun penguatkuasaan memang terlalu rapuh untuk diasingkan dari dipolitikkan. Contoh Isu bukan politik yang paling dipolitikkan hari ini ialah larangan penggunaan kalimah Allah dikalangan orang bukan islam sehingga tercetusnya ketegangan agama. Manakala dalam soal ekonomi pula, rakyat menjadi gundah gulana takkala Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berbangga kerana katanya ekonomi negara ini semakin kukuh pada kadar 6 peratus tetapi dari segi pihak yang lain pula yakni Ketua Pembangkang dalam laman blognya berkata bahawa keadaan ekonomi negara semakin parah serta daya saing negara berada pada tahap yang jauh lebih rendah berbanding negara-negara di rantau ini. Justeru, pernyataan dari dua tokoh politik utama negara ini terlalu kontra dan jelas sekali bahawa isu ini juga telah dipolitikkan. Begitu juga halnya dari segi dasar pendidikan negara ini. Hari ini kita melihat banyak kepincangan berlaku dalam sistem pendidikan negara kita akibat dari keputusan-keputusan yang dibuat dengan pendekatan political view. Sampai sekarang pun keputusan mengenai PPSMI atau MBMMBI masih belum jelas. Natijahnya, generasi muda telah menjadi mangsa oleh suatu dasar yang tidak konsisten. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah menjadi kucar kacir. Sekejap-sekejap guna Bahasa Inggeris dan sekejap-sekejap lagi guna Bahasa Melayu. Maka terjadilah koleksi generasi berpengetahuan rojak.

Sebenarnya, apa yang penulis sebutkan di atas ini adalah merupakan implikasi dari keadaan politik yang tidak stabil berlaku dalam negara kita sejak akhir-akhir ini. Apabila kita bercakap soal politik maka yang jelas terpampang dalam fikiran kita adalah soal kuasa kerana siapa yang menguasai politik sudah tentu pihak itu akan memegang kuasa yang mutlak. Suatu masa yang lalu negara kita tidak menghadapi permasalahan yang besar kerana ianya ditakbir dan diuruskan oleh sebuah kerajaan yang kukuh dan mendapat sokongan rakyat yang kuat. Namun di Malaysia pada hari ini, keadaan seperti itu tidak lagi kelihatan kerana umum mengetahui bahawa kerajaan yang ada bukanlah sebuah kerajaan yang kuat dan oleh itu terjadilah pelbagai masalah akibat dari kapasiti kuasa yang terhad dan ditambah lagi dengan kebangkitan kuasa rakyat yang tidak berpuas hati dengan segala tindak tanduk kerajaan yang lebih banyak menumpukan usaha kepada mengembalikan sokongan rakyat daripada menumpukan soal kesejahteraan rakyat keseluruhannya.

Sistem politik Malaysia hari ini semakin menarik untuk diperhatikan. Kalau kita lihat sejarah politik negara kita pada masa yang lampau ianya seperti persaingan antara semut dan gajah dikalangan parti-parti yang berlawan. Imbaulah semula kenangan zaman kegemilangan Barisan Nasional yang berlawan dengan parti-parti pembangkang yang tidak sehaluan ketika itu. Mereka berkuasa hampir sepenuhnya di Malaysia dek ketiadaan pencabar yang kuat. Namun pada hari ini, Barisan Nasional yang menang tipis dalam pilihanraya yang lalu sudah terbangun dari lena angkara kebangkitan kesepaduan pembangkang yang kuat iaitu Pakatan Rakyat. Maka itu, kerajaan yang ada pada hari ini semakin tertekan dan mereka teruja untuk melakukan apa saja bagi mengembalikan sokongan rakyat pada pilihanraya yang akan datang.

Justeru, usaha sehala pihak kerajaan bagi mengembalikan sokongan rakyat ini dilihat sebagai penghalang yang begitu besar kepada usaha memantapkan ekonomi negara yang terumbang ambing. Ramai penganalisis berpendapat bahawa kerajaan pada hari ini telah menggunakan perbelanjaan kerajaan yang amat banyak untuk sesuatu projek yang boleh membawa manfaat kepada survival politik mereka di masa hadapan sahaja. Sebagai contohnya, program Juara Rakyat dan projek Klinik 1Malaysia sahaja telah menggunakan jutaan ringgit dana kerajaan. Namun ironinya sejauh manakah program seumpama ini boleh memanfaatkan rakyat keseluruhannya. Jika difikirkan sejenak, apakah begitu perlu sekali Projek Klinik 1Malaysia ini dilaksanakan sedangkan dalam masa yang sama masih terdapat begitu banyak hospital yang perlukan pembaikpulihan segera?. Nak sediakan doktor disetiap hospital pun masih terkial-kial inikan pula menempatkan doktor di setiap klinik 1Malaysia tersebut. Begitu juga dengan program Juara Rakyat ini, adakah masa ini sesuai bagi tujuan untuk menyatakan bahawa kerajaanlah yang menjadi juara rakyat? Alangkah baiknya, jika peruntukan sebanyak itu disalurkan di kawasan-kawasan yang perlukan penaiktarafan jalanraya seperti di kawasan pedalaman supaya ekonomi rakyat bawahan dapat dijana oleh infrustruktur yang baik dan seterusnya mereka dapat memperbaiki taraf hidup masing-masing.

Adakah politik Malaysia hari ini semakin matang atau pun sebaliknya?. Ini merupakan satu lagi persoalan yang agak abstrak kerana sesetengah orang berpendapat ya dan sesetengah juga berpendapat tidak. Kematangan sesuatu sistem politik itu sebenarnya dapat diukur dari segi perwatakan penggerak politik itu sendiri. Di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Britain, Australia dan sebahagian besar negara di Eropah dan Asia mereka mempunyai satu tahap yang dikira matang dalam berpolitik. Di Amerika misalnya, kita telah menyaksikan bagaimana hebatnya pertembungan antara Barack Obama dan Hillary Clinton dalam pilihanraya presiden negara itu. Namun setelah berakhirnya episod pemilihan presiden yang terhebat dalam sejarah Amerika itu kedua-duanya telah mengambil satu inisiatif untuk bekerjasama dalam mengurus tadbir sebuah negara yang menjadi sandaran dunia. Mereka saling memerlukan dalam memajukan negara jauh sekali cuba untuk meminggirkan antara satu dengan yang lain. Bagi mereka, yang menang mestilah dihormati kerana itu adalah pilihan rakyat. Sehebat mana pun seseorang itu sebagai pemimpin jika ia sudah tersungkur di tangan rakyat maka hakikat itu mestilah diterima dan bukannya cuba untuk mencipta sesuatu isu bagi meraih simpati rakyat. Apatah lagi kalau isu tersebut boleh saja mencetuskan ketegangan dan rasa cemas dikalangan masyarakat.

Sejak PRU ke 12, kita telah menyaksikan banyak kepincangan politik yang timbul di negara ini. Bermula dengan sebuah episod rampasan kuasa di Negeri Perak yang akhirnya telah diiktiraf oleh Istana Kehakiman sehinggalah kepada peristiwa terkini di mana terdapatnya beberapa Ahli Parlimen yang sepakat membentuk satu kumpulan yang bebas di negara ini. Kita tidak akan tahu apakah kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku lagi selepas ini. Namun yang pastinya, permainan politik ini tidak akan berhenti selagi tahap posisi kuasa masih seimbang antara kedua-duanya yakni Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Justeru, apakah rakyat akan semakin terus tersepit di antara ruang-ruang pertembungan kuasa ini?. Kita akan saksikan di akhir drama politik ini nanti.

0 comments: